söndag 30 maj 2010

Anna Förklarar!


Många mailar mig och frågar vilka färger jag använder när jag tex målar hudtoner.
Vilka papper jag använder och vilka pennor.
Att pennorna är promarkers har ni säkert redan listat ut och pappret är bara vanligt ritpapper.

Men jag är dålig på att tipsa er om färger och nyanser och sånt där.
Jag vill gärna att min blogg ska inspirera och få er att bli sugna på att teckna själva.
Men att lära ut hur man gör teckningarna eller hur man ska göra steg för steg är ingenting som jag vill göra.
Jag vill att alla ska göra sina egna bilder och min roll i det hela är ju som sagt bara att inspirera.
Så förlåt att jag är så "snål" på tips om hur man gör.

Mitt bästa tips är helt enkelt att prova sig fram, då finner man sitt eget sätt att teckna och sina egna små finurliga sätt att göra hår och hud och allt vad det är!
Blanda material, pennor, färger, tyger och allt ni kan hitta på!
Det är först då det blir riktigt bra, inte när man följer ett trestegs program!

Etiketter:

7 kommentarer:

Blogger amanda löwenberg sa...

Det tycker jag är det bästa tipset, att prova sig fram, för det är så man verkligen får fram vad man själv vill säga!

30 maj 2010 kl. 18:01  
Blogger Moa - En magisk purt... sa...

Kunde inte hålla med dig mer!

30 maj 2010 kl. 18:30  
Blogger Unknown sa...

"Why is it that we´re born originals but we die as copies" (citat vars upphovsman jag glömt)
Ditt tips är utomordenligt bra för att motverka detta fenomen :)

Ett annat tips är att låta mediet(materialet) styra dig. Dvs. Om du ritar i blyerts lek inte att det är olja, om du har kladdkritor försök inte få det till 0,5mm tuschpennor, osv :) Det lättar frustrationen och det öppnar för inspiration.
Det brukar jag tipsa om.

30 maj 2010 kl. 19:01  
Blogger Patricia sa...

Bra sagt!

30 maj 2010 kl. 20:31  
Anonymous Elin sa...

Jag är en riktigt nybörjare på det här med färg. Har bara tecknat blyerts under gymnasiet och blev bara frustrerad när jag höll på med färger. Har aldrig heller målat tavlor eller gått någon utbildning. Men jag tecknade sådär på känn. Till slut blev jag besegrad av den negativa rösten i huvudet som sa att jag inte var bra nog och slutade teckna. Tack och lov tog jag upp det igen efter fem år och har sedan dess trevat mig fram med samma frustration som tidigare. Men så en dag sökte jag på nätet efter promarkers - då jag sett en annan göra grymma bilder med dessa - och så hittade jag din blogg. Jag är en nybörjare och till en början kunde jag ha dödat för att bara få veta hur man ska göra sådär snabbt. Liksom en genväg. Det syns på mina bilder att du inspirerar mig. MYCKET! Och jag är inte hälften så bra. Men jag är SÅ VÄLDIGT TACKSAM för att du inte hade några tips på hur du gör. För jag har provat och härmat och övat och sökt mig för tills jag nu äntligen börjar fumla efter min stil. Tanken är ju att jag inte ska kopiera dig utan hitta mitt eget - vilket man bara kan göra med övning. Så TACK för att du INTE har tipsat! Då hade jag nog låst mig och inte börjat lita på min känsla som jag nu gör.

30 maj 2010 kl. 23:16  
Anonymous Anonym sa...

Vad tycker du om Tombows?

1 juni 2010 kl. 18:16  
Blogger emlre sa...

oj. fint fint fint

4 juni 2010 kl. 09:58  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida