söndag 24 januari 2010

Anna om Bloggen!


Fler och fler bloggare stänger ner sina bloggar, säger att det inte längre ger samma sak. Att det inte är roligt och givande längre.

Jag startade aldrig min blogg för att ha en blogg. Jag startade den för att jag va arg och för att jag minsann skulle få visa mina bilder någonstans, även om jag inte fick göra det på en konsthögskola.
Jag ser inte bloggen som ett jobb eller en plikt gentimot mina läsare. Jag ser den som en ventilation och en plats där jag kan få andas lite.
Jag har den för min skulle. Bara. Om jag har en läsare eller tio miljoner spelar ingen roll.
För ibland vill jag få skriva av mig, få säga hur det är och hur det känns.
Bloggen är nog egentligen en öppen dagbok till mig själv. Som ni får ta del av.


Vad jag vill ha sagt är väl bara att ni aldrig behöver oroa er för att min blogg stängs ner.
Bloggfenomenet är säkert på utdöende, men skrivandet och kreativiteten dör aldrig ut.

Iallafall inte hos mig. Så sålänge jag tecknar, fixar och tänker så kommer jag skriva om det. Här eller någon annanstans.
Det lovar jag.

Etiketter:

13 kommentarer:

Anonymous Tova Linnea sa...

Skönt att höra :)
Din blogg är en av de få som faktiskt fortfarande är roliga att läsa.

24 januari 2010 kl. 14:27  
Blogger Ylva sa...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

24 januari 2010 kl. 14:58  
Blogger Ylva sa...

Anna, jag kunde inte sagt det bättre själv! Och för övrigt, fan, va duktig du är! Jag beställde en Madonnaavbildning från dig för något år sedan och den står här så fint på tavellisten i vardagsrummet - så fin och så unik! Tack Anna! Kram

24 januari 2010 kl. 15:00  
Anonymous Sara sa...

Love you!
Tack!!!!!!!

24 januari 2010 kl. 15:18  
Anonymous Art by Lisa Lans sa...

Vilken tur. Din blogg är ju bland dom bättre. Helt klart!

24 januari 2010 kl. 16:56  
Anonymous Ika sa...

Håller med Tova Linnea - skönt att höra! För min del gör det inget om de bloggar jag följer gör uppehåll och uppdateras med ojämna mellanrum. jag läser ändå bloggar via google reader, och behöver alltså inte surfa runt och leta efter uppdateringar.

Jag förstår inte heller riktigt det här med att bloggandet inte uppges ge tillräckligt mycket, eller för den delen de bloggare som ideligen frågar sina läsare vad de vill se mera eller mindre av i bloggen.
Och det är väl en osanning att säga att jag inte bloggar för att få läsare - för om jag inte ville ha läsare kunde jag ju hålla mig till min vanliga dagbok. Visst, folk får gärna läsa min blogg, men jag kommer ändå inte att anpassa den efter läsarnas önskemål. min blogg är en slags lekplats, ett utrymme att skriva texter för, ett utrymme där jag leker med språk och formuleringar på mina villkor, för min egen skull. Kul att gå tillbaka till är den också, precis som du skriver.

24 januari 2010 kl. 17:14  
Anonymous Paulina sa...

Din blogg är bättre än någonsin, det är så kul att läsa om hur dina drömmer håller på att gå i uppfyllelse... Det är i alla fall så det känns när man läser här! :D

24 januari 2010 kl. 20:40  
Anonymous Therese sa...

Anna, du är bäst!

24 januari 2010 kl. 21:06  
Anonymous Anonym sa...

Låter bra! Gillar verkligen din blogg (:
En liten fråga bara; vad använder du för slags pennor när du tecknar?

24 januari 2010 kl. 23:00  
Anonymous Ämma sa...

Yess! Det gillas!

Men det känns att du har lite den inställningen, och det är nog det som gör att det är så roligt att läsa. Du tänker inte "vad vill de höra" och då blir det inte heller fabricerat och krystat och tråkigt, utan härligt och personligt och medryckande och engagerande och, ja... Anna! =)

25 januari 2010 kl. 11:21  
Anonymous kajsa sa...

Vilka är det som försvunnit? Har jag missat att någon bra är borta? Isåfall blir jag ledsen. I förtid. så att säga. Och du min fina, imorgon åker jag till de varmare breddgraderna. (tja, först till brssel och portugal då) men när jag kommer hem tycker jag att vi ska ses en massa. Fika, dricka bubbligt vin, snacka goja och planera hur vi tar över världen. Okej? Massa massa kramar

25 januari 2010 kl. 14:42  
Blogger Anna Ileby sa...

Kajsa - Bohemica är ju borta tex och Linn Gustavsson stängde ner härom dagen. Sen va det någon mer som jag glömt nu. Ha så roligt i solen.

25 januari 2010 kl. 14:45  
Anonymous Madelen sa...

Gud vad skönt att höra! Kom in på din blogg lite av ett misstag för ett tag sen, men det var nog ett av dom bättre misstagen jag gjort på länge. Älskar dina bilder och din passion för det du gör, det smittar av sig o gör även mig glad.. :) Tack för att du är dig själv o jag kommer fortsätta läsa din blogg så länge den finns kvar. Sköt om dig massa o lycka till med konstfack, ska hålla alla mina tummar!

29 januari 2010 kl. 12:20  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida