måndag 18 januari 2010

Anna och Magen!


Det här inlägget har jag bävat för. Har velat fram och tillbaka om jag ska skriva det eller inte.


Men jag vill inte måla upp en bild av mig själv som fantastik och underbar på alla sätt.
Jag står varje morgon och drar i den där förbannade magen, jag drar in allt jag kan för att sen se den hänga över byxkanten igen.
Jag får ont i magen när jag går in i varuhus och ser alla söta smala piffiga butiksbiträden, när jag själv har på mig dubbla strumpbyxor och inhållande trosor så jag knappt får luft bara för att jag ska ha en klänning som sitter åt lite runt magen.
Jag ville aldrig bli en sån som bryr mig om sånt. Har lovat mig själv tusentals gånger att aldrig bli en sån som bryr mig om vikt och räkna kalorier hit och dit.

Jag hatar att träna, det är det absolut värsta jag vet och jag är hellre tjock och ritar en teckning än går och tränar och pinar mig själv två timmar.Så värdefull är inte en platt mage för mig.

Ändå står jag där framför spegeln och tittar bistert på kärlekshandtagen.
När jag ibland ser mig i spegeln och tycker att jag är fin, för att två minuter senare höra att jag inte är det och istället för att lita på mig själv, helt tror på den som kallar mig tjock.

Så istället har jag stora t-shirts och låtsas som ingenting. Jag hatar egentligen min egen inställning mer än jag hatar magen.
JAG tycker egentligen att den där magen är ganska fin.
Men istället väljer att lyssna på dom som inte tycker det.
Så ytterst fånigt och sorgligt.


(klicka på bilden för att se den större)

Etiketter:

16 kommentarer:

Anonymous Krysantemum sa...

Känner igen det där. Men nu tycker jag vi tillsammans säger FUCK IT! Titta bara på alla vackra Zornkullor!

Fridens liljor

18 januari 2010 kl. 22:54  
Anonymous Anonym sa...

Tack för att vågar skriva sånt här, Anna. Det gör mig glad ändå in i märgen. Jag är likadan nämligen.

18 januari 2010 kl. 23:13  
Blogger Johanna Urban sa...

Underbart!!! Vi tjejer är nog bara sådana, vare sig vi tränar eller inte, vare sig vi har mage eller inte... så har vi en kass inställning till oss själva!! Men jag instämmer med dej, och övriga som kommenterat! Vi behöver ändra vår attityd och inse att KURVOR ÄR VACKRA!!! :)

18 januari 2010 kl. 23:55  
Anonymous mika sa...

Jag tror faktiskt att du överdriver lite... eller är extra kritisk mot dig själv... Jag tror du är fin precis som du är!
Jag älskar dock din illu! Underbar!!!

19 januari 2010 kl. 01:30  
Anonymous Robine sa...

Det gör mig så förbannad att du liksom alla vi andra lyssnar på dom där onda orden istället för de fina orden. Jag kan slå vad om att vi fått bra många fler komplimangen är kritiska kommentarer men ändå är det dom som väger tyngst. Skit...
Jag önskara tt ville bestämma dig för att lyssna på det du VET. Att din mage är fin och att du tycker om din mage. Är inte det det viktigaste? vad DU tycker? Vi tjejer står och drar i magen och ojjar oss även om det handlar om ett litet fingernyp hud eller två nävar rent fett. Det spelar liksom ingen roll. Vi ska alla tycka illa om våra kroppar. Vi blir övertygade om att vi inte duger. Jag väger nog två stycken du och skulle ge allt för att ha en kroppshydda av din storlek... den kroppshydda DU fått för dig att inte tycka om. Visst är det knäppt?

Hoppas du får verktyg till att älska dig själv igen. Det är farligt att jobba i modebranschen. Försök agera vaxduk så allt (förutom konsten och inspirationen och mötena)rinner av dig!

KRAM,
En trogen läsare på 100 pannor.

19 januari 2010 kl. 08:52  
Anonymous Therese sa...

Men vem säger nåt sånt som att du är tjock?? Lyssna inte på dem. Det är svårt att tycka om sig själv men det går och jag tycker om att jag fått lite mer former med åren även om jag får tänka om när det gäller vilken typ av kläder som passar eller inte. Vi är alla fina, hur vi än ser ut.

19 januari 2010 kl. 08:59  
Anonymous Sara sa...

VEM säger att din mage är stor???
Den som säger det är ingen trevlig människa som inte lyssnar till vad du tycker!
Tänk på vad Emil tycker och lyssna till det istället. För han tycker väl inte att din mage är tjock!?

19 januari 2010 kl. 09:14  
Anonymous Ämma sa...

Jaa, det är verkligen skit!

Jag och min bästaste bästis Linn (linnekholm.blogspot.com) ska göra en lovehandle-photoshoot och publicera i hennes blogg någon gång i början/mitten av februari. Då kanske du skulle kunna följa upp det med något fint i din blogg, och så startar vi en bloggrörelse där alla favoritbloggar hyllar kvinnokroppen för vad den är; lika mångsidig som det finns kvinnor!

Kan vi inte bestämma att vi försöker få med oss så många bloggare och bloggerskor som möjligt och så gör vi gemensam sak med början vecka 6? Det hade jag tyckt var så fint.

19 januari 2010 kl. 14:04  
Anonymous SaraB sa...

jag känner precis som du, minst 20gr per dag. men det är inte vårt fel, det är spegelns. tur att vi har bra hjärnor som vet att vi tänker fel. vi borde inte ha speglar utan bara se på oss själva ur andras ögon, då skulle vi känna oss på topp varje dag. om du skulle se dig själv genom emils ögon skulle du gå omkring med huvudet högt och magen bar, varje dag!

19 januari 2010 kl. 14:26  
Anonymous Anonym sa...

Tack så mycket för att du skriver om sånt här! Det är verkligen uppskattat. Stor kram till dig!!!

19 januari 2010 kl. 15:01  
Blogger Koftan sa...

Åh och usch jag känner också igen mig. Och det är sjukt att tjejer går runt och slösar så jvla mycket energi till att fundera över hur de ser ut och om det duger och om inte, vad man i såna fall ska göra åt det. Speciellt när säkert 95 % av dessa tjejer och kvinnor inte ens är överviktiga. Och inte är det konstigt att man nojjar när man var man än går, möts av smala smala magra magar och lår: på tv, i reklam, på bussar, i tidningar, i affärer, i serier. Inte konstigt att man hjärntvättas. Fan jag vill bara skrika "låt mig VA!" Kvinnor skulle kunna lägga sin energi på så mycket roligare saker.

19 januari 2010 kl. 16:24  
Anonymous Anna sa...

Åh, jag tycker det är verkligt ledsamt, men tyvärr finns det nog väldigt få tjejer som inte är nöjda över sin kropp (eller som litar på andra när de säger att den inte är fin) TROTS att man helst av allt vill stå emot det där, för att man vet att man ska vara nöjd. Själv har jag komplex för att jag tycker jag är för mager. Jag har varit mager sedan jag var liten, trots min stora matkonsumering! Jag har en känsla av att det nästan alltid är antingen eller och det är SKIT att det ska vara så.

Men jag tycker det är fasligt bra att du skriver sånt här, ibland kan det vara skönt att veta att man inte är ensam. Och jag vet att det kanske inte hjälper, men du är fin. Verkligen!

19 januari 2010 kl. 17:57  
Anonymous Paulina sa...

Jag tycker man ska göra det enkelt för sig och bestämma sig för om man är nöjd eller inte, om man har något problem eller inte och om man vill göra något åt problemet om det finns problem. Om du stör dig mer på idealet än på din egen mage, så borde det inte vara SÅ svårt att jobba bort de onödiga tankarna om bullmagen. Om du faktiskt tycker den är fin på riktigt, så sträck på dig och le i spegeln istället för att klämma och dra! Skit i idealen som finns, DU lever DITT liv och bestämmer vad DU tycker är fint. Tjohej!

19 januari 2010 kl. 18:29  
Anonymous STYLEMIND sa...

Men Anna... jag tycker du är SÅ himla fin och har sån utstrålning, väldigt vackra ögon också. Du minns när jag kom fram och pratade med dig på skrapan på modehelgen? Så trist att man ska haka upp sig på en sån liten bagatell som magen. Jag känner verkligen igen mig i det där, är PRECIS LIKA för mig.... det har vart så i 10 år typ men jag simmar och rider och försöker tänka positivt... :)


Massa kramar! Be strong against hjärnspökena...! KRAM JENNY

http://stylemind.blogg.se
http://jennysklader.blogg.se

19 januari 2010 kl. 20:37  
Anonymous Pernilla sa...

Problemet är, som du själv säger, inte magen, utan din inställning! När jag var yngre tampades jag med rejäla ätstörningar. Jag vägde 63 kg till mina 163 cm innan jag blev sjuk. Jag var nere på 40 kg när det var som värst men i mina ögon var jag nästan tjockare än när jag vägde 63! Nu är jag fullt frisk och har varit det i 5 år, och väger numera 75 kg. Med andra ord kanske jag väger en aning för mycket, men jag äter sunt, tränar och har en otroligt bra självkänsla, och jag har aldrig trivts så bra med min kropp som jag gör nu!

20 januari 2010 kl. 17:15  
Blogger Unknown sa...

Här kommer ett bättre förslag!

Svårt att komma i form? Gå ut och shoppa!
Enligt en ny brittisk studie förbrukar du 385 kalorier på en timmes shopping. Det kan jämföras med 309 kalorier för ett gympapass.

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6460040.ab

Mvh L
ps Bra blogg!!

21 januari 2010 kl. 07:57  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida