torsdag 4 februari 2010

Anna om Hur man Gör!


Fick en fråga frin Hilda hur man gör för att få sina teckningar sålda och hur man gör för att få in en fot i branchen.

Jag är absolut ingen expert och det finns nog ingen klar väg på hur man gör men såhär har jag gjort iallafall!

Först och främst har jag tecknat. MYCKET. Säkert två timmar om dagen de senaste.....tio åren! (herregud vad tiden går fort!)
Testat det mesta, olika material, tragglat och försökt och slitit för att hittat det som är min signaturstil. Jag tycker att man ser att det är en Ileby-teckning när man ser en.

Jag har utbildat mig, länge. Gått två konstskolor med inriktning på måleri, en seriekurs (som ioförsig inte va så bra) , konstvetenskap och nu tillslut en textilutbildning. Allt för att bredda mina kunskaper inom det område jag vill jobba inom.
Illustration.

Det är bra att veta var man vill vara, vilket område man satsar på. Vill man teckna i tidningen, göra mönster på tyg, tapeter eller vill man göra mode eller reklam?
Jag vill helst göra reklam eller illustrationer i tidningar.

Sen är det ju tyvärr så att syns man inte så finns man inte. Ingen kommer ringa en vacker dag och fråga om du kan teckna så ut och visa dig!! Visa vad du kan, på ett eller annat sätt! Sätt ihop dina bästa bilder i en snygg portfolio (finns att köpa i konstnärsaffärer) och sen är det bara att ligga på och maila och ringa och finnas till så mycket du bara kan!

Fast jag fick höra ett bra råd själv häromdagen, att inte visa sina grejer förrän man känner sig RIKTIGT nöjd och "klar". Så man inte spelar ut sina kort för fort. Man vill inte använda alla sina kontakter förrän man verkligen kan få ut något av det.


Så mina råd är egentligen ganska enkla:
- Öva öva öva öva öva öva öva. Fullärd är man ALDRIG!
- Ge dig fan på att det ska gå! Och glöm drömmen om att det kommer gå på en dag, man måste slita slita slita och desssutom har man ALDRIG några pengar. Så man får va beredd på nudlar och tonfiskkonserver. Tidningar betalar inte särskilt mycket så va beredd på att kämpa.



Så nu är det bara att börja! Lycka till!

Etiketter:

4 kommentarer:

Anonymous Kristin sa...

Du är så inspirerande! Jag blir lycklig av att läsa om dina tankar kring illustrationsyrket.
Keep on!

4 februari 2010 kl. 15:53  
Anonymous Anonym sa...

Är du redan klar med din sexveckorspraktik i Stockholm?

4 februari 2010 kl. 17:38  
Anonymous Fanny sa...

Jättebra tips, till en wannabe-serietecknare/illustratör! =) Vilken seriekurs var det du tog som inte var så bra, om jag får fråga?

6 februari 2010 kl. 01:19  
Blogger Anna Ileby sa...

Fanny - härligt! Det va en seriekurs på universitetet i Karlstad, som hette bildberättande. Tyckte den va lite för enkel, men den är säkert jättebra om man är nybörjare.

6 februari 2010 kl. 13:06  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida