lördag 14 augusti 2010

Anna och Svaren!


Tack för era roliga frågor, här kommer svaren!:

Naive sa...
Jag har inga frågor sådär på direkten, men ville bara säga att du är en stor inspiration och jag önskar att jag kunde rita/måla/illustrera lika bra som du. Keep up the good work!

- Åh tack, vad snällt! Det kan du säkert lära dig, det är bara att öva öva öva och aldrig ge sig!

Anonym sa...
Vad är det mest pinsamma / galna / roliga du varit med om?
Av allt du skapat, vad är du mest nöjd över?
Mia

- Hahaha pinsammast....hmmm, har en hel hög. Jag HATAR att göra bort mig, mest av allt. Men på gymnasiet trillade jag omkull mitt framför en buss fullproppad med gymnasiefolk. Det regnade som satan och det var ytterst pinsamt att ligga där som ett kryss på regnvåt asvalt medans bussen åkte iväg och alla stirrade. Men på gymnasiet tyckte man ju å andra sidan att allt va pinsamt så.
Av allt jag skapat är jag nog mest nöjd med campingmålningen, eller det faktum att jag alltid lyckas hitta på nya sätt att testa mina kreativa gränser kanske.


Johanna sa...
Hej Anna! Du är hur duktig som helst och jag inspireras otroligt mycket av dig! Jag har en del frågor:

Jag skulle vilja satsa på konsten, har gått ut gymnasiet nu och tittar runt lite på konstskolor. Vilken skulle du rekommendera?

Vad har du för tips om man ska börja etablera sig som en konstnär?

Och sen skulle jag gärna vilja att du visar fler teckningar från när du var yngre (du visade några förrut och det var verkligen otroligt roligt att se!).

Kämpa på! Jag tror på dig!


- Vad roligt att du ser det som inspiration! Jag rekkomenderar Gerlesborgsskolan i Bohuslän, mitt allra varmaste! Speciellt om du precis gått ut gymnasiet. Jag gick den några år senare och ÖNSKAR jag hade gått den först. Den är den bästa!
Mitt tips om man vill etablera sig är helt enkelt att synas så mycket som möjligt, till slut kommer folk komma ihåg att "åh henne har jag sett förut någonstans". Ge ditt visitkort til nån du råkar sitta bredvis på en restaurang eller på bussen, våga prata om ditt skapande och hur bra det går med folk du träffar så kommer de bli nyfikna och vilja se mer. Skryt helt enkelt om dig själv alldeles otroligt mycket så går det bra. Skit i jantelagen och ta för dig så mycket du bara kan!
Haha jag lovar att sätta ihop ett helt kollage med gamla bilder, nu när jag är hemma i Karlstad har jag ju tillgång till ALT jag gjort genom åren, det kommer upp på bloggen under vecan, promise! Tack för tipset!


Jennie sa...
Hej Anna!

Jag undrar vad dina planer för framtiden är, jobbmässigt?

Hur gick det med illustratörsjobbet du sökte? Jag trodde det var det spåret du var inne på men helt plötsligt nämnde du något om ett möte med en tatuerare... Tänker du lägga illustratörsyrket på hyllan och försöka bli lärling nu istället?

Kommer du att söka till Konstfack, HDK eller Beckmans igen?

Gillar din blogg urmycket!


-Jag hoppas att jag ska kunna leva på det här lite mer än nu och inte alltid behöva kämpa så in i nordens för att ha råd med saker. Jag sk ahelt enkelt se till att bli bäst i världen haha!
Jag väntar fortfarande på svar från illustrationsjobbet (plus några andra) hojtar till så fort jag vet mer. Jag har lagt ut krokar åt lite olika håll, bland annat tatueraren. Allt för att kunna överleva helt enkelt. Illustratör är alltid drömmen, men en illustrerande lärling är väl inte helt fel det heller?
Nej jag kommer inte söka fler gånger. Jag säger som Winnerbäck "det känns som att vänta på en vårdag i November".
Kul att du gillar bloggen, jag ska göra mitt bästa för att fortsätta underhålla dig haha!


Anonym sa...
undrar hur du gjorde med tyget du satte upp på vägen i ditt vardagsrum? det sitter så snyggt och rakt, hade du tyngder i sömmen elr? jag är lite handikkappad när det gäller "fixa själv" hemma... tack för en härlig blogg!!!

- Åh det var lätt! Klättra upp på en stol, ta en kompis till hjälp på andra sidan och sen sätter ni häftstift längs kanterna (samtidigt som man spänner lite för att slippa veck) sätt stiften längs hela tyget så sitter det fint och rakt (glöm inte att stryka först, eller spraya med vattenflaska så blir det slätt)

johanna sa...
Hur går det med träningen förresten? har du gått ner någonting i vikt?

- Jag tränade så mycket som fem pass i veckan när det var som mest, höll på intensivt i tre månader och gick ner nästan 15 cm runt magen. Men det blev helt enkelt för mycket och jag började må galet illa varje gång jag tränade så jag fick lägga av (plus att det blev ruskigt dyrt), min kropp var helt enkelt överansträngd. Men jag ska köpa nytt träningskort så fort jag kommer tillbaka till ärnamo igen, men då håller jag mig till max tre pass i veckan. annars blir det helt enkelt för mycket (ja jag fick tillbaka alla centimetrar när jag slutade)

Elin sa...
Vad brukar du vanligtvis få för uppdrag som illustratör/konstnär? Du skriver ju ibland att du jobbar på grejer och man blir ju nyfiken!

Och sen undrar jag hur man gör när man bestämmer priser på typ tavlor och illustrationer? Bara satt hur som, eller är det med noga eftertanke, eller "bara för att det ska vara så i konstvärlden"?

- Det är nästan bara bröllopsbilder, morgongåvor eller examenspresenter. Beställningar alltså. Annars får jag ibland illustrera för klädmärken eller tidningsartiklar vilket är det allra roligaste!
Priser har jag fått lära mig att det ska sättas efter storlek och inte efter "hur bra man tycker tavlan är". Så jag sätter helt enkelt beroende på storlek.
Sen får man inte börja för högt, när jag började sålde jag mina tavlor vansinnigt billigt men har höjt priserna gradvid efter det.
Man måste också komma ihåg att när man har företag försvinner hälften till skatt sen. Så allt jag tjänar hamnar inte direkt i min plånbok.


johanna sa...
Jag tänkte bara höra om du har tips på någon härlig loppis som ligger i närheten av Östergötlandstrakterna? Du har för övrigt en jättehärlig blogg! Kramkram.

- Det är lite för långt för mina loppistrakter, men jag rekommenderar att åka till Vrigstad i Småland, där finns hur mycket som helst. annars Moheda med omnejd. Men runt Vadstena finns många bra, fast dyra.

amanda sa...
Vad är det för vit färg du använder till dina highlights i dina bilder? blir himla fräckt tycker jag :)

- Det är en annan penna än de jag brukar använda, en mer täckande vit. Vet inte vad den heter men bra är den! Prova dig fram vettja!

anna sa...
Hej! Anna heter jag och var bara tvungen att ge dig en kommentar ang, när du fick beskedet om att du inte fått plats på konstfack:

Hej hej anna. Jag sitter i lite samma situation även om jag inte har sju år på nacken. Men mitt råd är att du tänker över om det verkligen är konstfack som är skolan för dig? Jag träffar dagligen människor som satsar på konstfack, och det är läskigt ofta som de egentligen vill gå där för att det är känt och har gott rykte. Men vad vet du egentligen om utbildningen? Hur den är uppbyggd osv? En av anledningarna till att konstfack är så svår att komma in på är att den ligger i stockholm och därför har oerhört många sökande. Men kollar man bara utanför storstan finns det många lika kompleterande (om inte mera) utbildningar inom illustration och grafisk design. Dessutom tycker jag att du kan ta dig en funderare om du verkligen vill gå illustration? Det finns en massa massa design/illustration kombos, som gör att ditt framtida yrke blir mera brett och leder till mera jobb. Man kan verkligen inte bortse från att det måste löna sig också. Allt detta har du säkert redan tänk på, men det jag tycker, är att om du verkligen vill bli illustratör, så är du beredd att kanske flytta till en annan stad eller gå en icke så känd skola för att komma till det målet. Bara för att man inte kommer in på konstfack betyder INTE INTE att man inte är duktig eller kompetent, det betyder att man inte passar in i den kullen. Men jag vet, fan vad det bränns när man lägger ner sin själ, hälsa och välmående och det endå inte går. Men ge inte upp, och lycka till:) Det var allt!


- Tack för ditt inlägg. Jag är hyffsat insatt på vad Konstfack handlar om, har nära vänner som går där. Jag vet att det finns många andra som är bra men oftast är det inte på universitet eller högskolenivå och jag har helt enkelt slut på CSN för att utbilda mig på annan nivå än så (man får bara två år på förberedande skola)
Jag tror inte att jag r dålig för att jag inte kommer in, men det suger ju alltid änåd.
Jag ska inte söka igen, så jag slipper utsätta mig för det där igen vilket känns som en jättebefrielse!


Amanda sa...
Det här är inte en fråga, men denna blogg: http://randigatraden.blogspot.com/
Har fina tygväskor till salu, bland annat en sån i banantyg som du har! Tänkte om du ville kolla in det!

Sen mina frågor:
Vilken är din:
Bästa färg, bästa tröja, bästa frukt, bästa låt och bästa skor?

Tack för en fin blogg!

- Åh bananerna är mitt absoluta favorit! Men jag får inte ha det uppe för Emil är inte lika förtjust som jag (kanske kan klämma in det nu om vi sa flytta)
Min bästa färg är ljust turkost som drar åt mintgrön, min bästa tröja är en med stor krage i rutigt brunt som jag ärvt av min mamma, min bästa låt är green days time of your life låt (som heter nått annat som jag inte kommer på nu) och mina bäst askor är mina senapsgula med rågummisula jag köpte i Köpenhamn. Dom är de fnaste skorna som finns (lovar att visa en bild när jag kommer ihåg det)


Anna Andersson sa...
Vad tycker du är roligast att teckna/måla? Vad inspirerar dig när du väljer dina motiv?

Tack för en fin blogg :)

- Jag tycker absolut att tjejer är roligast, eller skäggstubb. Sen älskar jag att måla ben, magar och solglasögon. Och vita blänk i ögonen.
Fina och annorlunda foton inspirerar mig mest!



amanda sa...
Har du något drömjobb/uppdrag som du hoppas kunna utföra iframtiden?

Tack så mkt för din blogg, du är en riktig inspiration!

- Jaaa att få teckna ett reportage i Damernas Värld eller ELLE det hade varit min dröm!
Tack själv, utan er vore jag ingenting!



Therese sa...
Vad jobbar Emil med? (har fått för mig att han är snickare, men jag kanske har hittat på det i mitt lilla huvud) Hur mycket längtar du till att få bo i Värmland igen? Skulle Emil också vilja bo där? Om du fick träffa vem som helst i hela världen, död som levande, vem skulle det vara?

-Haha Emil är elektriker, så vi kan dimra hela lägenheten ;) han är hemskt händig och kan fixa det mesta. Han är så himla bra att ha.
Jag börjar längta mindre och mindre tillbaka, jag längtar mest efter andra saker just nu. Emil kan nog tänka sig Värmland, men helst vill han nog ändå bo i Småland.
Om jag fick träffa någon så skulle det absolut vara Tove Jansson, jag skulle bjuda henne på ett glas madeira och sen skulle vi sitta vid vattnet och inte säga et dugg. det hade varit så himla fint.


Hur var du när du gick i gymnasiet? Vad är du rädd för?
Vem är din största idol? Om du fick önska en sak i hela världen, vad skulle du önska? Vilka bloggar läser du om du läser några? Vad ville du bli när du var liten?

Amanda

- Min gymnasietid var finfin! Hade väldigt roligt då och kände verkligen att jag var på rätt plats!
Med rädd antar jag att du menar återträffen och den är för högstadiet och inte gymnasiet. Gymnasietåterträffen går jag gärna på, högstadiet tvivlar jag på. Jag vill helt enkelt inte utsätta mig för onödiga minnen som jag helst glömmer.
Min största idol i hela världen är min mormor, för hon är verkligen på riktigt den klokaste kvinnan som finns!
Jag läser underbaraclara först av alla, sen läser jag vintageportalen och niotillfem. De stora, lite roligare bloggarna som inte bara handlar om mode helt enkelt. Jag gillar de som handlar om livet och de som visar en värld annorlunda från min egen. Vad folk äter eller att folk är ute och dricker sprit intresserar mig inte det mesta.
När jag var lite ville jag bli sjörövare!

Etiketter:

2 kommentarer:

Blogger amanda löwenberg sa...

Åh så fina svar! Kul att du gillar Green day Time of your life (Good Riddence) Jag gillar också den!

14 augusti 2010 kl. 21:42  
Anonymous Anonym sa...

Hej Anna!

Jag är så himla förvirrad att jag glömmer av att ställa min fråga under frågestunden, slänger iväg den nu istället!

Vad gör man när man har massa fina och fantasifulla idéer i huvudet som bara väntar på att få växa fram på pappret, men så kan man inte genomföra dem? Man vet precis hur det ska vara, och ändå blir inte sträcken rätt med pennan utan helt,, fel. Vet du?

15 augusti 2010 kl. 05:04  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida