fredag 2 december 2011

Lucka nr 2: Berätta om staden som du bor i!




Vi fortsätter adventslistan med lucka nummer två!

För er som missat det så bor jag i Värnamo. Det är en pyttestad som tar tio minuter att gå igenom och man åker aldrig buss och man vet vad nästan alla man möter heter.
Jag som bott på alla möjliga ställen (Stockholm, Gerlesborg, Karlstad och Varberg) har lite att jämföra med.
Jämför man med Stockholm så luktar det mindre urin i Värnamo, det finns färre hippa människor här än i Stockholm och jag är "hon som målar" här och en i mänden i en storstad.


Jag trivs här, det känns som en liten bubbla. En bubbla av trygghet och att allt är som det alltid varit.
I Värnamo ses man hellre hos varann än ute och det är en stämning av "det är inte så noga" så man äter bullens pilsnerkorv, dricker rödvin och känner sig som hemma när man ses.



Man har sina inrutade gäng och det är samma folk på alla fester och det är samma människor man möter hela tiden. Det kan låta trist men jag trivs med det.
Då kan man vara sig själv.
Smålänningar är kända för att vara snåla och i viss mån kan jag hålla med, men de är å andra sidan väldigt hjälpsamma när det är någon av "deras egna" som försöker lyckas. Det är fint. Man håller varann om ryggen här.



Värnamo är nog den plats som jag känt mig mest hemma i av alla städer jag bott.
Jag kan dricka kaffe hos min faster på väg till jobbet, äta söndagmiddag hos en annan faster på söndagarna, jag åker till erikshjälpen varje lördag och leker med mina kompisar varje helg.
Ett inrutat och helt fantastiskt liv om du frågar mig! Det känns som Värnamo har blivit min familj.



Speciellt när man blandar upp det med möten i Stockholm och visiter i Värmland med jämna mellanrum.
Då blir det som bäst.


Etiketter:

7 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Kan tycka som en sådär lagom nyinflyttad Värnamobo att det va väldigt vackert skrivet :-) kram Karin

2 december 2011 kl. 13:27  
Anonymous Luxxie sa...

Låter väldigt trevligt där! Och vilka mysiga bilder sedan. Om man trivs med de andra i området skulle jag också vilja bo sådär, skulle också tycka att det känns tryggt.

2 december 2011 kl. 13:55  
Anonymous My sa...

Har för mig att du gillar Lilla My, vill bara sicka denna länk jag vart helt såld själv.

http://www.änglaspel.se/mumin?gclid=CM6l6Z3X46wCFUR0mAodaUD7oA

2 december 2011 kl. 16:22  
Anonymous Anonym sa...

Det här är väldigt intressant för mig. Jag är själv så gott som uppvuxen i vmo och trivdes inte särskilt bra där. Skolgången var bra och så men jag trivdes inte i alla-känner-alla-samhället. Jag vill kunna vara anonym. Men jag förstår hur man kan gilla det med sÅklart. Men vmo var inte min grej alls. Det snackades för mkt skit om varandra. Men som sagt, jag flyttade ju direkt efter studenten.

Men det var inte bara det. Jag tyckte att vmo var alldeles för litet för att kunna hitta på ngt. Och det du skriver om att gå ut. Inte konstigt att man inte går ut i vmo. Vart ska man gå? Harrys? Inte Harrys i vmo tack.

Men jag blir glad över att du trivs! Det här är ju bara vad jag tycker om vmo :)

2 december 2011 kl. 22:13  
Anonymous Ingrid sa...

Är också uppxuxen i Vmo (och utanför Vmo) och ville som yngre bara flytta därifrån. Men visst längtar jag tillbaka till tryggheten ibland. Och lugnet, naturen, sjöarna, enkelheten. Jag tyckte det kändes trist att alla var så indelade. Antingen var man kristen eller så söp man skallen av sig. Och att de äldre var/är så extremt konservativa. Dubbelheten! Men jag blir glad när jag läser ditt blogginlägg. Det behövs kreativa själar som du i Värnamo.

3 december 2011 kl. 14:37  
Anonymous Robine - Värsta Feta Bloggen! sa...

Det låter mysigt det där :)

Förresten... JÄKLAR i min lilla låda va snygg du är i mittbena!

Tjolahopp!

3 december 2011 kl. 21:56  
Anonymous Isabella sa...

Hittade precis din blogg (som förövrigt är asfin och bra) och första inlägget jag såg var om att du bor i värnamo, dock så började jag med att kolla på bilderna istället för att läsa för att gissa vart du bor någonstans och blev avundsjuk på att du bodde i nån cool stad som london eller new york, så fatta chocken sen när jag insåg att du bor i värnamo! Kände mig väldigt osmart som inte kände igen stan efter att ha bott där i princip hela mitt liv... Men är inget stort fan av denna stad, tror det är så för de flesta som har bott här hela sitt liv och folk har man bråkat och skvallrat om hela högstadiet, nog bättre att flytta hit som vuxen :) jättekul att du trivs iallafall!
p.s du riter fantastiskt!

4 december 2011 kl. 17:11  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida