fredag 19 februari 2010

Anna och Tacksamheten!


När man är i den här branchen är det svårt att få någon ekonomisk ersättning för det jobb man gör.
Man ska hela tiden vara glad att få vara med, tacksam och bara glatt sitta uppe och teckna hela nätterna och sen förhoppningsvis få ett tack som enda betalning.
Stora tidningar påstår att de har dålig budget, reklamfirmor vill inte betala för så simpla saker som loggor, det är sånt man bara ska få.
Jag kräver inga extremsummor, billigare än de flesta i branchen.
Men är man ensam och hyffsat ny så är det inte lätt att stå på sig, för man VILL ju vara med!
Jag har minst fyra olika roliga projekt på gång, ändå ekar mitt konto tomt.
Det känns orättvist när jag ändå utbildat mig i snart fyra år för att bli det här och ändå antar människor att det är någon sorts hobby och sidoprojekt.
Man skulle väl aldrig gå till en läkare som utbildat sig lika länge och hoppas att han gör en skönhetsoperation gratis, eftersom han ändå tycker det är så roligt?

Etiketter:

14 kommentarer:

Anonymous KAN DEE DRAWiNGS sa...

Åh håller helt med dig! Men har du eget företag? För annars kan man få starta eget bidrag av arbetsförmeldingen :)

19 februari 2010 kl. 12:16  
Blogger Anna Nio sa...

Du får stå på dig, kräv betalning. Om de lär sig att du går med på att jobba gratis kommer de fortsätta utnyttja det, vilket inte direkt leder till att du tjänar storkovan. Ingen respeterar den som alltid jobbar gratis och fogar sig under andras vilja, tänk på det. Stå på dig, du kan fortfarande vara lika glad och tjänstvillig, dock med principer, det tjnänar du på såväl i pengar som i respekt. :)

19 februari 2010 kl. 12:25  
Blogger Anna Ileby sa...

Kan dee - jag har eget företag ja, dock hade de inte starta eget bidrag när jag startade, moderaterna du vet, tar bort alla hjälpmedel om man inte redan är rik.

Anna Nio - jo det förstår jag med, men ibland måste man göra det för att få synas lite och SEN kanske tjäna pengar.

19 februari 2010 kl. 12:36  
Blogger Linda sa...

Sjukt irriterande äre iaf! Men jag håller med dej, man vill ju synas också så det är svårt att stå på sej ang betalning. Det borde bara va självklart att folk får betalt för sitt arbete. Jag hade ett foto som låg på första sidan på en turisttidning om ett samhälle här i närheten. Vi hade pratat om "symbolisk" ersättning eftersom det ändå va första sidan å den skulle skickas ut i hela kommunen, men det satt som i klister när det va ett ideellt arbete å bla bla bla. När tidningen väl publicerades kom det inte ens ett tack. Irriterande värre, men samtidigt mäktigt å se sin egen bild å sitt namn på första sidan också :)

19 februari 2010 kl. 14:10  
Anonymous Malin sa...

Det är ju bra att du iaf har bloggen och får göra lite beställningar? Alla som sett Alla hjärtansdag-bilden du gjorde till mig tycker den är superfin och det är några som kommer beställa från dig själva också! :) Trevlig helg, och du.. när ni är klara med städningen kommer det kännas bra!

19 februari 2010 kl. 15:05  
Anonymous Angelica sa...

Stå på dig, kräv någonting som betalning, kan de ge dig någonting annat än pengar som du har nytta av? Och skjut ner alla som säger att det är så det är!

19 februari 2010 kl. 15:38  
Anonymous Adam S sa...

Haha, okej, det DÄR var dagens tecknade bild. =)

19 februari 2010 kl. 16:54  
Anonymous erika sa...

i know the feeling. kommer nu i sommar börja mitt arbetsliv efter 3 års universitetsstudier och en lön sämre än de flesta.... för att det en gång i tidens sas att vara sjuksköterska är ett KALL!
VA??? vad är det då?
så nu är jag fotograf (med samma usla förutsättningar för pengar som du) OCH snart sjuksköterksa med urkelburkel lön.... jag jobbar ju inte direkt åt hållet att få pengar på hög! men keep on en dag ska rättvisa skipas!

19 februari 2010 kl. 19:09  
Anonymous Nina sa...

Konstigt, min kille startade nyss företag och fick starta eget-bidrag. Och moderaterna styr också så vitt jag vet.

19 februari 2010 kl. 19:42  
Anonymous Svägerskan sa...

Anna, det här har vi pratat om: jobba ALDRIG gratis.

Det där med att "vi har så snäv budget" osv osv, är skitsnack. Hade de inte haft råd hade de inte heller kontaktat någon.

Men som sagt, det här har vi redan pratat om! ;-)

Och precis som Alexandra skriver, ALLA måste kräva betalning, för annars sätter de hela yrkeskåren i skiten.

19 februari 2010 kl. 22:04  
Blogger Anna Ileby sa...

Så är det kanske men jag fick iallafall inget bidrag när jag startade för ett år sen. Men det hade suttit fint.

19 februari 2010 kl. 22:42  
Anonymous Anette sa...

Stå på dig Anna! Du är superduktig och då ska det betalas därefter också! Och är det nån här som läser och funderar på att beställa ett jobb så kan jag säga att jag älskar porträttet jag beställde, helt klart värt pengarna ;)

19 februari 2010 kl. 23:59  
Anonymous Anonym sa...

Fortsätt, fortsätt! Jag kommer att beställa en "tavla" av dig inom en snart framtid!!

21 februari 2010 kl. 11:35  
Blogger Natasa sa...

Läste precis igenom en hel del av dina inlägg och kände mig manad att kommentera det här. Jag är själv jurist. Men människorättsjurist. Jag har pluggat i över sex år och tagit min master. Och nu förväntas jag jobba gratis för att få erfarenhet. För det är så det fungerar inom människorättsområdet. Min vän påtalade ironin för ett tag sen, och det är att för att bli människorättsjurist, så måste man leva utan mänskliga rättigheter i ett par år :) jag valde visserligen min inriktning för att jag brinner för det, men det hade varit kul att få en lön också...:)

17 april 2010 kl. 02:38  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida