torsdag 7 augusti 2008

Anna svarar!


Får en del frågor om vilka nyanser jag använder till olika saker och visst kan jag svara på det men det känns som att det är där lite av konstnärligheten ligger, att prova sig fram och testa olika kombinationer. Jag förstår att det är dyrt att köpa alla miljarder nyanser och det tycker jag med. Jag började med tio olika och sen köpte jag allt eftersom. Köp de du gillar och sen testa testa testa. Tråkigt att bara teckna som jag gör, kör på eran egen stil i stället. Roligare så!

Sen om jag läser några teckningsbloggar så är svaret nej. Jag läser många bloggar men det blir mest om mode och min nya favoritblogg är absolut niotillfem.
Jag blir inspirerad av människor, folk som klär sig fint och annorlunda, som vågar och som hittar på roliga saker.
Att se hur andra tecknar ger mig inte alls lika mycket inspiration. Jag har hittat min stil och gör det jag vill men inspireras det gör jag absolut, men av andra saker än konst.

Sen hur långt tid det tar, allt från 20 minuter till tre timmar. Det beror på inspiration, motiv och hur kul jag tycker det är. Ju roligare desto snabbare.

Nu ska jag sova, har trots allt varit å invigit Harrys här i nya staden ikväll. Godnatt!

Etiketter:

4 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Jag förstår om det kan kännas trist för dig när många vill veta exakt vilka pennor du använder när du gör hudfärg o.s.v. - det är ju sant det du säger - att man måste testa sig fram själv! Men du får försöka ta det som en komplimang - många tycker att det du gör är så himla snyggt och vill prova om de kan göra det samma. (Och sen är säkert den ekonomiska biten inblandad också - det är ju tråkigt att köpa en penna som man inte använder). Sen är det ju mindre roligt att det kanske sällan blir så att personen skapar sig en egen stil, men det är säkert något som kommer med tiden. Det är möjligt att det tar ett tag - det är ju trots allt så att det är lätt hänt att det blir likt när man använder sig av samma pennor och ritar just ett porträtt. Men som sagt - du får försöka ta det som fina komplimanger och sen är det ju trots allt så - alla vet att du var först ;)

Det är förresten väldigt roligt att få se några av dina äldre teckningar och se hur du har utvecklats! Om du vet hur gamla de är hade det varit roligt om du berättade, så man kan få följa utvecklingsgången ;)
Men självklart - nya illustrationer är det roligaste :D

8 augusti 2008 kl. 08:56  
Blogger Anna Ileby sa...

Kajsa ja absolut tar jag det som en komplimang! Och jag har också ritat av i början men och det tränar ju självklart upp seendet men jag vill bara inte ge bort för mycket av mina pennhemligheter. Men det förstår du säkert. Alla har ju olika smak och jag älskar alla smutsiga färger och undviker de klara. Men andra gör tvärtom, det är ju en smaksak. Det va inte meningen att låta otrevlig.

Alla blyertsteckningar jag nyss visade är två år gamla. Men jag kan absolut säga till om det dyker upp något äldre. Har inte så mycket sånt dock.

8 augusti 2008 kl. 12:04  
Anonymous Anonym sa...

Håller med Kajsa det där om den egna stilen. Jag började med dessa pennor efter att ha sett dig rita, och det är svårt att inte göra på samma sätt nu i början. Men jag är fortfarande nybörjare, så med tiden utforskas det mer och så småningom hittar man väl nya sätt. =) Försöker hålla en egen stil, men jag vet inte om jag lyckats. Jag har mest tecknat ur huvudet och då blir det ju själva teckningsstilen som blir egen och kanske inte tekniken med pennorna.. Men kolla gärna min på min blogg och kommentera vad du tycker. :) Skulle bli jätteglad då. Min blogg: http://emmaogren.blogg.se

8 augusti 2008 kl. 12:07  
Anonymous Anonym sa...

Jag tolkade inte det du skrev som att du var otrevlig, och jag hoppas att inte det jag skrev verkade otrevligt heller :) Det blir så dumt när man skriver ibland - man kan tolka in ett tonfall som inte finns där :) Jag tänkte bara meddela att jag förstår om det känns lite tråkigt för dig att dela med dig av allt :)
Keep up the good work!

8 augusti 2008 kl. 14:10  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida